Thursday, May 17, 2012

hadiah 16 May.

16 may, menjadi hari yg tersibuk di sekolah.
500 anak murid berkumpul dan terpaksa melayan gelagat mereka dari umur 7 tahun sampai 12 tahun...sangat meletihkan..berbagai hadiah mereka hulurkan, saya dah awal2 pesan jangan bagi apa2 hadiah..kalau nak juga bagi..bagi je pen merah atau whiteboard maker, pemberian sebegini boleh digunakan utk.periksa buku murid dan menulis nota bagi tujuan pembelajaran dan murah.

Selama ini di hati aku ada benda aku nak sangat2 tapi tak tahu bila dan bagaimana nak dapat Hanya mampu mengharap akan terjumpa dan nanti aku beli.bila terserempak dengan benda2 yg.aku mimpikan itu.
Namun kehadiran 16 may 2012, benda yg aku impikan tu..secara tidak langsung menjadi kenyataan.

Benda yg aku impikan itu ialah: benda ini
pokok bunga teratai merah dan teratai putih.
Suami anak saudara aku 'masdi' dapatkannya utk ku dan hantarkan ke rumah pd. pagi 16 may.
wahh..akan ku tanam pokok ini, semoga ia menjadi subur dan hidup sampai bila2..kena buat kolam teratai ni..aktiviti cuti sekolah..sementara itu , teratai ini kena simpan dlm.kolam hias ikan kap.

Harapan kedua nak tanam bunga biru kecil2 kuntumnya, pernah tengok bunga ni, di rumah seorang cikgu masa aku sekolah rendah..35 tahun yg.lalu..aku tak pernah tahu nama bunga itu, tapi lukisan dan warna rupanya tak pernah padam dari ingatanku.
Namun...
semalam 16 may, melawat 'blog tanam sendiri', bunga ini di pamer kan siap dengan nama, gambar dan jualan benih sekali. Aduh alangkah seronok hati ku, semuanya terjadi di16 may, kemarin.Nama bunga ini:
Chinese Forget Me Not  




                                   Ini  pokok teratai merah.

                                       Ini pokok teratai putih





kalau berbunga teratai ini nanti, mungkin bunganya macam gambar inilah kan.Gambar teratai diambil dari image google.Boleh ku kata, bunga2 ini menjadi  kenangan hari guru dan hari jadiku sempena 16 may yg.tenang.Alhamdulillah.




2 comments:

baguznet said...

Dpt beli tak bunga Forget-Me-Not tu? sekejap je benih tu habis dijual

Puteri Purnama said...

salam baguznet,
ada saya oder dgn tuan Is, rasanya saya yg terawal pesan benih tu, tak tahulah dia dah kirim kebelum..nampaknya dia busy tu..sabar menantilah ni..hehehe tq ya.