Wednesday, May 23, 2012

Lupa nama sawi jenis ni.

Doktor bagi aku cuti rehat dua hari.Kebetulan sekarang ni murid tengah peperiksaan penggal pertama.Tak lah sibuk sangat, cuma lepas peperiksaan baru sibuk periksa kertas soalan.Aku demam, mungkin batuk aku yg.tak sembuh2  ni.Mungkin kesan makan kek manis sangat..entah macam2lah.Aku jenis yg jarang sakit.Bila sakit akan jadi teruk dan lama.

Aku sembuh bila lihat tanaman sayur dan bunga2 aku.Ini aktiviti sambilan , bila waktu petang atau hari sabtu ahad andai tiada, kerja di sekolah.

Sawi ni, aku tak ingat nama nya. dapat dari Tuan Iskandar blog tanam sendiri.
Aku tak tahu, daun sawi ni nampak keriting..bantut dan rendah sangat.
Soalannya ada kah dia memang jenis begini atau memang bantut pokok ni..dah boleh tuai ke belum, atau dah terlepas musim menuainya.Tunggu2 tak juga meninggi..tapi daunnya melebar hampir merayap ditanah..dan bercampur tanah semaian..Bila diamati nampak cantik pula.

Ni lah sawi yg aku maksud kan.Jom layan gambar.







Ini kacang panjang jenis tidak memanjat.Tanam begitu  saja..kalau arwah ibu  nampak cara aku menyemai ni mesti dia kata aku tak ada akal, semai rapat2..hehehe..aku seronok masa semai benih tu terus letak kat tanah..masa benih tak nampak rapat..bila dah tumbuh..berlapis2 pokok tu.Tapi tak kisahlah, yang penting berbuah dan dapat hasilnya.


Tengah berbuah kacang ni.harap2 musim cuti ni boleh makan hasil nya.
Ok lah sampai jumpa lagi.Assalammualaikum.

4 comments:

Anonymous said...

Teringgin nak tanam pokok kacang panjang mcm ni..kat mana ye blh dpt benih??

Puteri Purnama said...

pesan dari blog 'tanamsendiri'

Anonymous said...

tak diserang alpid ker puan puteri

Anonymous said...

tak diserang alpid ker puan puteri