Sunday, October 7, 2012

Oktober ini.

                                                                  



Hari ini 7 oktober hari ahad.

Kemarin 6 oktober sabtu.

Kemarin pagi sabtu, ada insan yg sedang bergembira, ketawa bersama isteri dan anak anak, bertegur sapa dengan saudara mara.  Kemarin tengah hari ada insan yg sedang sibuk membuat perancangan untuk menceriakan hati anak  dan isteri tercinta.Namun kemarin jam 4 petang ada insan bergelar isteri dan anak yg sedang ceria,sedang  menghadapi suasana binggung dan terkejut.
Dan kelmarin senja ada insan bergelar sahabat meninggalkan dunia ini dengan suratan takdirnya yg telah ditentukan sejak azali lagi.

Malam tadi ada airmat yg tertitis, saat menerima berita saat suami seorang sahabat pergi memasuki kamar tidur yg.panjang..dan ia tidak akan bangun lagi sehingga dikejutkan kelak dari tidur panjang yg lena itu.
Pagi ini di ahad ini,  aku berkunjung menatap wajah seorang sahabat yg ditinggalkan suami tercinta.
Tak ada bicara antara kami, hanya air mata.Saat bersimpuh disisi jenazah, sempat ku menatap beberapa gambar kenangan yg masih tergantung diruang tamu yg dihias indah.

Hati ku seakan berbisik "telah pergi rano karno mu ini, meninggalkan kamu sahabatku"
yahh beginilah dia sahabat setugas aku, kami bersahabat, suaminya juga menjadi sahabat kepadaku, keluarga ini tidak asing kepadaku dan anak anak ku.Kami selalu bergurau , dia memuja suaminya, dia memberi tahu ku suaminya ada jolokan iras wajah bintang filem indonesia 'rano karno', dan dia pula selalu mengusik aku dengan mengatakan 'ir' aku mirip penyanyi tanah air 'd.j.dave'...ah senda gurau itu benar2 membuat kami akrab. 

Tapi hari ini pagi tadi aku tak dapat melihat anak matanya dengan jelas, lantaran aku seperti mimpi,
sahabat baik ku telah ditinggalkan suami tercinta, cepat benar mereka berpisah.'Kematian' ini memisahkan pasangan yg.sedang bercinta.  Hati menjadi sebak, airmata tergenang,lalu tumpah entah atas dasar apa.

Selagi ada saat bersama nikmatilah, jangan dipersiakan..walau sesaat..selalulah bersama dan duduk disisi insan yg kita miliki 'suami@isteri', kerana itulah milik peribadi yg kita ada, yg bersikap sementara..sementara bersama.
                 LAGU INI MERAKAM EMOSIKU SAAT INI.

4 comments:

suka suka said...

takziah keatas pemergian sahabat itu..

Umm AA said...

tahniah & semoga ditempatkan rohnya bersama-sama orng2 beriman

akira said...

kate2 puteri mengusik jiwa....bergenang airmata...

Puteri Purnama said...

k mar, terimakasih.

Ummuaidan terimakasih ya.

akira,
terimakasih sudi singgah.

Beginilah hidup manusia, usia yang dipinjam kan.Akan diambil balik oleh yang maha Pencipta.