Thursday, September 13, 2012

'dalam lingkaran ini, sebagai album kenangan'

Cepatnya masa beredar.

Banyak peristiwa  dan perkara penting berlaku dalam hidup seharian kita.
Peristiwa manis biasanya kita abadikan dalam bentuk potret kenangan. Sebelum zaman internet, album gambar  berderet2 tersimpan dalam rak atau laci,  tersimpan diruang tamu atau didalam stor.

Bila keluarga berkumpul barulah album itu diselongkar dan ditatap bersama2...itu bagi yg rajin, yg tiada masa, kerap berpindah randa..gambar kenangan itu mungkin ada yg terpaksa melupuskannya dgn. dicampak dalam api yg menyala sebagai sampah..kesannya secara batiniah, semudah itu juga hubungan kekeluargan renggang, menipis menjadi asap berterbangan diudara.

Zaman sekarang banyak kemudahan boleh digunakan untuk kita menyimpan kenangan, melalui rakaman vedio,lalu kongsikan di youtube, atau gambar melalui kamera digital dan kongsikan dalam mana2 laman web yg.digemari contohnya facebook atau blogspot.


Beberapa orang pernah bertanya kepada saya,Soalan pertama:  Kenapa saya sangat berani memaparkan/publish gambar2 peribadi termasuk gambar2 keluarga dan sahabat2 rapat?...tak takut ke orang akan buat jahat/anyaya pada gambar2 itu?.

Jawapan: Dari mula saya berhasrat membina blog ini, saya sudah  menetapkan matlamat yg.jelas dari pemilihan nama iaitu 'dalam lingkaran ini' sehingga ke isikandungannya.
Dalam lingkaran ini, sebuah blog sekadar untuk saya menyimpan gambar2 kenangan yg.pernah saya abadikan bersama kawan2, keluarga dan anak2 tercinta.Setiap gambar yg saya simpankan dalam blog ini mempunyai nilai emosi yg.mendalam.

Soalan ke dua: Kalau bentuk peribadi, kenapa dikongsikan?..

Jawapannya:  Supaya saat saya seorang2 duduk kat rumah, kat pejabat atau saat bosan menghadiri apa2 mesyuarat atau taklimat, saya tidak sunyi..ada bahan yg saya baca semula iatu tentang hidup saya yg pernah saya lalui bersama kawan2, keluarga, suami dan anak.Saya akan membacanya berulang kali, dengan cara itu, rasa mesra dan kasih sayang kepada mereka yg saya miliki, temui dalam hidup ini..tidak akan berkurangan atau berganjak diusir waktu.

Alasan yg.lain: Bagi anak2, keluarga dan kawan2 pula yg menatap gambar dan membaca catatan aktiviti harian saya, mereka dapat mengetahui itulah perkembangan diri saya dan aktiviti hidup saya..saya dapat berkongsi emosi saya dgn anak dan keluarga juga kawan2 yg pernah bersama saya dalam kehidupan masa lalu dari bergelar, murid, pelajar dan akhirnya menjadi orang dewasa bergelar isteri, ibu dan cikgu.

Apa yg kita lalui dan miliki kelmarin, belum tentu sama dengan esok.Oleh itu utk.menyimpan kenangan kelmarin catatkan lah didalam blog masing2..selagi laman maya ini ujud, selagi itu ia boleh dicapai..bila2 masa..oleh semua.

Isi kandungan blog dalam lingkaran ini, kalau nak dijadikan rujukan atau untuk penambahan ilmu, memang tak layak dan tak ada kualiti, kerana ia bukan blog mengenai perkongsian ilmu, ia cuma sebuah blog 'catatan emosi dan sebagai album kenangan bahawa kita pernah bersama..andai suatu saat kita berpisah dan tak lagi bersama.album kenangan ini mudah dicapai dan generasi seterusnya akan memahami bahawa saya pernah ada dalam lingkaran kehidupan ini dengan gambar2 dan catatan hidup yg.tersendiri.


ok..hanya ini.12 september 2012.rindu pd, mereka yg tiada disisi.


jom layan lagu:    saya sangat sukakan filem mambo king, ia berkaitan perjuangan hidup, kasih sayang dan perpisahan..


7 comments:

ummuaidan said...

ada benar jgk tuh..sy dl tak pandai menulis apatah lg nak buat blog..tp bila dah berblog rs enjoy,salah satu cara utk bercerita melalui gambar..orng2 yg jauh jg dpt dikongsi cerita..juga terasa dekat dgn tanahairku..

Puteri Purnama said...

iya betul..perkongsian cerita dan gambar2 membuat kan kita terasa dekat, jauh dari itu mengikat siratulrahim..yg sangat digalakkan oleh agama Islam.

@in said...

salam...
boleh telefon saya dgn kadar segera. 0122090819

Puteri Purnama said...

wassalam @in.
eee buat suspen je.
maaflah ain labu amber tu kita tak tanam lagi,nama nya pun baru dengar dari blog tanam sendiri.

saya harap ain dapt kongsikan dgn rakan2, labu tu utk ubat apa, ya.

suka suka said...

puteri..k mar hampir menitiskan air mata....tidur berlainan bantal tapi mimpi yang sama...
nawaitu akak mula berblog dah kona sikit...walaupu suka suka nama blog tapi sebaliknya terselit keseriusan yang tak terucap.. really happy to know all of you terutamanya para garderners..

hernyhafiz ^_^ said...

satu catatan yang ikhlas dari hati... saya juga suka baca blog autie ni... seronok! kalau boleh teringin nak singgah rumah auntie.

Puteri Purnama said...

k mar, teruslah aktif berblog.seronok baca blog kekawan.

herny,
saya juga suka melawat blog herny.