Tuesday, March 22, 2011

Yulin & Kuin, dua wanita dusun sahabat aku. mac 22

Taklimat pagi tadi memberi aku ruang bertemu, Yulin dan Kuin.
Indahkan nama ini.Kami cerita panjang, macam2 topik.
yulin tanya aku tentang perkembangan bisnes pengendalian RMT dan kantin sekolah yg aku join sejak 2008 hingg mac 2010. Aku rehat dulu tahun ni..lagi pun aku ada projek tambah bangunan rumah.
yulin ketawakan aku, namun walau sekejap bersama hubungan kami sangat mesra.
Cerita aku dan yulin ni..best sangat, bermula di Beringis resot, papar pd.tahun 2003 lagi, masa tu aku Penolong kanan Petang, aku dan yulin mandi dalam kolam renang resot tu..sampai jauh malam ..penuh kolam tu dengan guru2 wanita..yulin pandai berenang dan aku berpaut di belakangnya ala2  dua ekor belangkas.Bukan apa aku seronok
'baba" dibelakang yulin..'baba' tu bahasa bajau..aku tak tahu apa perkataan tu dalam bahasa melayu.Aku seperti dimanjakan pula oleh sahabat dusun aku ni...he hehe..yulin, aku harap kita gi kursus2 sama2 lagi k.Aku suka kawan kau Yulin..all the best kawan.

Apa pula cerita aku dengan Kuin?, Kuin,.dia wanita Dusun dari pesisir puncak bukit, kaki kinabalu. Pinalubu nama desanya..cantik kan nama desa itu 'PINALUBU'..kuin cerita pasal buka dusun durian, langsat dan kebun getah. Kuin juga sedang mengorak langkah membuka kelas tadika swasta, yg di saran kan oleh kerajaan bagi menampung usaha kerajaan menghapuskan bilangan murid yg.bakal mewarisi LINUS tegar.
Aduh..hebatkan si Kuin aku ni..
Apa-apa pun kepada Kuin semoga usaha murni mu berjaya, dan bakal menjadi wirawati Dusun di daerah mu yg.gah dan Jitu.Aku bahagia bersahabat dgn.mu Kuin. You always Queen in my friendship.
Kuin dan Ulin meski kita berlainan kaum dan kepercayaan agama, namun hubungan kita bagai saudara.Itulah hubungan masyarakat sabah, terutama penduduk asal yg.akrab Bajau dan Dusun.
Lagu ini kita nikmati bersama.untuk Kuin dan Ulin.

Mina Gadis dusun oleh Safia Melati.


Inginkah kawan tahu siapa daku
Minah gadis dari dusun di gunung
Jauh daku berjalan menuruninya
Hanya ingin menjenguk indahnya kota

Amboi indah dan megah kotamu kawan
Rasa daku mimpi di dalam syurga
Jejaka dan gadisnya tampan dan cantik
Gedung, tugu dan mobil oh amboi amboi

Tapi maaf kawan Daku tak tinggal lama
 Kekasih hatiku rindu menanti
Tunggu saja kiriman hasil  tani ku

Daku orang dusun pandai bertani
Hanya pesan ku kawan
Jaga negeri mu
Sampai berjumpa lagi
Salam manisku

No comments: