Saturday, January 8, 2011

Mengimbau cuti-cuti malaysia di Bumi Hang Tuah

Hari itu cuti sekolah akhir tahun pun bermula. Kebetulan sekolah lama aku Sekolah Tinggi Perempuan Melaka di Durian Daun mengadakan majlis uriunion sempena 50 tahun...keujudannya. Aku dan Pouline,Noor, Birthelda si nazir sekolah, bersedia menghadirkan diri..kami bertolak menaiki pesawat air asia, seawal jam 7.00pagi pd.26 oktober..seronok tau...macam rasa kembali ke zaman sekolah menengah dulu..jalan dengan grup sabahan..aduh ada rindu di hati kecilku...sampai di sekolah STPM...wah sekolah itu dah dinaikkan taraf sekolah Menengah Kebangsaan(Tinggi Perempuan Melaka)sekolah kluster..sekoalah dalam taman..
Banyak air mata yg.tumpah di petang itu..bayangkan kami dah tinggalkan sekolah itu 20 tahun yg.lalu...ia semakin cantik, secantik persahabatan kami yg.pernah menjadi penghuninya..guru-guru kami, kawan dan sahabat kami..tak tahu apa nak kata...yg jelas segalanya sangat menyeronokkan.Kami tidur di rumah warden asrama..Ada Miss Lim cikgu yg.merangkap peranan menjadi ibu dan kakak kami..yg menjaga tentang hal2 pertumbuhan remaja kami,disiplin dan ilmu kami..." MISS LIM BONG SOO "..kaulah segalanya dlm warna hidup kami sebagai anak rantau.Terimakasih cikgu.
 Ku sertakan sekeping dua gambar2 pd. 26,27 dan 28 oktober 2010 yg sempat diabadikan.

                                                    Gambar di atas ni di asrama laluan ke dewan makan..disinilah aku dan noor pernah posing...sambil tengok makcik sirim bunga dalam pasu...makcik tu seorang cina..yg.baik hati..dah tak ingat namanya.
                                              Ini pula gambar kantin sekolah ...cantik kan..di belakang kantin tu tempat sabahan baling buah mangga muda utk aktiviti hari sabtu dan ahad sambil baca buku..dan belajar tiup seruling anak gembala..he hehe.Poulin lah dan si Birth yg.ajar sebab diaorang tu ahli band sekolah.
                                  atas ni pula..tangga ke dorm C1..banyak gambar2 yg telah diabadikan di tangga ni

                                          Baju kuning ni inilah warden kesayangan Miss Lim...dia tetap anggun dan mesra
dari dulu, kini dan selamanya..dialah ibu dan kakak kami selama Bermukim di Bumi Hang Tuah..Malam tu dia teman kami menaiki bot mengelilingi sungai melaka kg.Morten...hemmm best sangat.

                               siang 27.10.2010..kami jalan kaki menelusuri lorong perkampungan Durian Daun mencari rumah kakak angkatku Kak Rohaidah Masri...jumpa rumah kak Shima kakak angkat Pouline..kak Shima...ada air mata aku tumpah di tangga batu itu...teringat kak Roy dan kak Yati yg.tak dapat ditemui.Cantik kan kak Shima tu...

 Atas ni...ini lah rumah yg.aku cari tu..rumah keluarga angkat aku..sedih nye..kedua ibubapa angkat aku. pakcik Masri bin Sukar dan ibu angkat aku hajjah...dah pergi menemui Illahi..alFatiha untuk mereka...dalam jiwaku ada kasih sayang itu.
                                   Jembatan kg.Morthen yg.cantik..malam lebih cantik.
 Gambar dibawah ni..gambar dorm A1 tempat aku mula-mula ditempatkan masa mula2 menjejakkan kaki di
MGHS..tingkatan satu...kakak angkat aku, kak Mimi Baharum..dah tak dapat hubungi kak Mimi. sedih ..
                           Gambar bawah ni..depan kantin sekolah...kita ramai2 possing tau..semua dah ada anak bujang...tapi si baju merah tu..hemm comelkan..dia kekal begitu, kami tak berganjak diusir waktu..
 Hahaha...setelah puluhan tahun berlalu,  barulah aku dapat pegang tangan Miss Puspa Nyagi Singam..pengetua kita orang...dia sangat garang..almaklumlah sekolah semuanya perempuan..dia kena kawal kita orang dgn cara dia sendiri....kini baru aku tahu..dia sangat sayang kan kita orang pelajarnya MGHS (malacca girls school)
 senyumanku mengambarkan hati ku yg.berbunga dan ceria malam itu.Pertemuan semula dengan semua kawan2 sekolah sessi..1970an dan 1980.
  gambar bawah ni, sahabat baik aku Norly...Norly sempat nak tanya aku,kami ingin berbesen..ha hahaha betulkah Norly?...bukan bercawan.
   gambar bawa ni Misslim,pouline, aku,berthilda, kamsiah..dan kawan kami seorang ni...aku tak ingat namanya..maaf ya..kami seronok nak bergambar.
 Gambar bawah ni...berebut nak berposing dgn mantan pengetua miss puspa..aku tak lepas peluang disisinya..minah Abdullah kat belakang tu hampir tak nampak..
Hemmm...inilah sedikit gambar2 reunion tu...beratus2 gambar yg ada...tapi ini je yg dpt dikongsikan.Buat kak Roy..Norly..Noraihan..Min..kak Shima..Jamalia...dan semuanya, aku sayang korang tau..poulin,noor birth dan sabahan yg.lain...bila kita nak jalan lagi..kita ke utara pula ya..bawa Miss Lim.

No comments: