Friday, January 28, 2011

Januari pun beransur pergi

Senja 28 januari,hari jumaat yg.tenang.
tak terasa minggu ke 4 persekolahaan pun berlalu.Di hadapan ada banyak cabaran yg.menunggu,kerjaya seorang cikgu..cuti sekolah pun semakin menghampiri..anak-anak murid seronok dengar cuti, cikgu-cikgu seronok menyambut cuti, bagaimana dengan pemimpin sekolah khususnya Pengetua dan Guru Besar?..ada kah mereka benar-benar boleh bercuti?..kalau GB  atau Pengetua tak ada di sekolah PK1, wajib ada disekolah..begitulah hakikatnya...bila peratus keputusan sekolah meningkat, ibubapa dan guru-guru bersorak gembira..pengetua dan GB senyum simpul di belakang tadbir..bila keputusan peperiksaan merundum jatuh bagai saham yg.tak laku..Guru Besar nak menyorok ke mana?...hemm semua pemimpin sekolah inginkan anak murid mereka mencapai kejayaan yg cemerlang dalam peperiksaan, tapi kalau anak murid asyik cuti saja, di ikuti oleh ibubapa lepas pandang masa belajar anak-anak di rumah, nak salah kan siapa?..buat program masa cuti..jangan harap berjaya 100%..berbagai hela ibubapa beri, anak balik kampung lah..tak ada pengangkutan lah...macam mana nak paksa anak murid belajar kalau masalah ' tak nak ' itu bermula dari rumah lagi?..inilah cabaran kerjaya guru-guru nak bagi anak murid lulus cemerlang..

sebuah perumpamaan Inggeris dalam terjemahan bahasa melayu berbunyi " anda hanya boleh membawa seekor kuda ke tempat minum air, tetapi tak boleh memaksa kuda itu untuk minum"
Beginilah  situasi masyarakat sekolah saya, sekolah anda bagai mana??

Ku kongsikan jadual persekolahan tahun 2011 ini...untuk renungan...seronoknya, cikgu banyak cuti yehh
Norly dan kak Roy, jangan marahh..he he he..
                                        Takwim dalam jadual ni belum termasuk cuti-cuti umum perayaan , itu baru cuti penggal pertama dan kedua tu..minggu depan 3 dan 4 febuari khamis dan jumaat cuti tahun baru cina..ada 4 hari cuti masuk hari sabtu dan ahad.  La la laaa 'do re me fa so la laaa '

                                          Gambar bawah ni pula,
walkman aku, mp3 jenama sony ..bolehlah aku dengar taddabur alquran dan surah-surah al quran bacaan Imam Misyari Rashid yg aku puja tu..best soundnya..utk.miming..aku dah beli ni..lawa tak?
                                        Gambar bawah ni ,ini pen kenangan.Cenderahati PLUMS malam Dinner 2010 hari tu di One Borneo tema red carpet.Yg hitam tu 'LG' aku yg.bisa merangsang geram si Restu..kerana setiap jam 3 pagi ia akan melalak ...irama bernilai puluhan ribu ringgit..ada kenangan dalam irama itu sebab itu ia kekal begitu..tak di 'switch off '..hehe..restu...belikan aku tudung warna hijau lumut boleh?..
Ok lah..untuk ketika ini..hujan dah seminggu turun dan tak ada berita dari Banglore.

4 comments:

Irfa1810 said...

Lawa mp3~ jelez aku... hahahaha...

Puteri Purnama said...

he he he murah je tu..kau pun boleh beli, beli lah satu buat kenangan.Ada 4 colour tu..ada warna biru..best.

President said...

emmm...warna yg diminta pelik2..

Puteri Purnama said...

ahh pelik ke?..bah..apa-apa warnalah,yg penting saiz M,kain jenis yg,kau pakai tu aaa putih kelabu tu..nanti aku bayar