Saturday, January 15, 2011

Aku rindu bunga2 Rose dan Melur aku.

senja sabtu yg.hening...15 januari..cuaca mendung sekali.
selalunya saat begini aku akan merawat kuntum-kuntum bunga ros aku yg tak berhenti berbunga..
Setiap kali waktu subuh ketika  nak ambik wuduk, aku akan mencium kuntum-kuntum ros aku dan memetik sekuntum dua putik bunga melur aku untuk aku bancu buat minuman teh kosong..sangat segar dan harum wangiannya.

Tapi saat ini semua ros dan melur itu sudah tiada..pada 29 novmber 2010 hari itu sebelum bercuti ke Pahang, aku ratakan kawasan  aku tanam bunga-bunga itu,aku bercadang nak tambah bangunan rumah aku.
Pokok-pokok ros dan melur itu dah hilang sekelip mata.Hari tu aku tak terasa sangat kehilangannya kerana aku sibuk buat persiapan di sekolah utuk sesi persekolahan 2011, dan baru balik dari reunion di melaka, lepas tu persediaan utk balik Pahang pd.1Desimber 2010..semuanya sangat memerlukan masa yg pantas. Sekarang sepatutnya projek buat bangunan tu dah bermula..tapi cuaca masih tak menentu..tanah yg di ratakan dulu masih bertakung air hujan, jadi projek tu terbengkalai.

Bila aku tinjau kat luar,yg ada hanya tanah bukit merah yg sedia utk..kering dan menerima perubahan.
Bunga2 aku ???...
hanya tinggal gambar sebagai kenangan....aku boleh tanam semula, tapi ia akan menjadi pokok baru..
pokok yang patah tak sama dengan pokok baru....aku kena belajar melupakan ros merah jambu aku, ros putih dan ros oren aku, juga bunga melur aku yg hidup subur sesubur hati dan kasih ku pd.ingatanku dan kasih sayang ku pada semua perkara yg.aku miliki..dan yg.pernah aku miliki..termasuk kamu..'IR' aku..
karya aku' Cinta seorang "Coordinator" '..cerita tu dah masuk bab 3, tapi kekangan masa..semuanya tertangguh. Cerita bunga ros aku ni...aku abadikan gambar-gambarnya disini.
Aku rasa ini cara aku menyimpan albumnya..pokok ni aku jaga sejak anak anak aku kecil lagi..kehadiran 2011..ia lenyap begitu saja...hai entah lahh..
Inilah ros-ros kesayangan aku.

                                      Ros ini..dah lama aku tanam..pokoknya besar dan tak berhenti berbunga.
                                           Ros putih ini susah hidup..tapi bila aku tanam menjadi pula, kawan-kawan kata bunga-bunga ros ni sayang aku sebab tu mereka mudah membalas kasih sayangku..agaknyalah.
                                              Ini ros aku warna oren..bunga besar-besar, sebesar hati dan semangat ku berjuang dalam hidup,demi kebahagiaan yg.hakiki...benar kah?
                                            Ros ini bergabung dengan kuntuman melur yg semerbak wangi..
                         tinggal kenangan...tak apalah nanti aku tanam balik.Harap2 boleh tumbuh macam dulu.
                                            Ini bunga kertas aku..yg aku tanam pokoknya sempena ulang tahun kelahiran     anak sulung  aku yg ke 8 tahun.


         Setiap kali aku bersihkan pokok ros ini, mesti jari ku luka terkena durinya.Ada darah yg mengalir.
                                             
                                                 Lihatlah ros aku ni 'Ir',ingin mencapai langit biru...seperti cita-citaku dan    kamu melihat generasi kita berjaya dalam hidup yg jauh.
                                           Ini bunga melur aku yang hidup menjalar di laluan pagar rumah aku..aku tanam pokok ni sejak tahun 1998 lagi...hilang sekelip mata..bersama harum nya yg .ku hirup saban subuh di masa lalu...ada rindu putih di hati ku.
                                          Bunga ros yang ini kuntumnya besar...aku beli ranting nya masa berkunjung ke Padang Besar dalam bulan julai 2010 yg lalu...bila aku tanam..ia terus hidup dan berbunga...aku tanam dalam pasu..ini masih selamat.Tapi nampak hidup enggan, mati tak mahu...aku tak cukup masa merawatnya.Nantilah.
                                            Ini juga ros putih jenis besar dari Padang Besar..Perlis..dia masih sihat.
                                             Ros oren aku yg mengeluarkan kuntuman halus yg.segar..aku rindu memerhati ros-ros aku saban senja dan subuh..apa nak buat kan..
                                             Wangi bunga rose aku ni..aku rindu dia...
                                         Rose putih aku...hidup subur..banyak bunga nya..tapi sejak aku tinggalkan kerana pergi bercuti hari itu..ia..kelihatan letih dan tidak gembira..sekarang aku dalam proses merawatnya secara psikologi.Hari-hari aku ajak ia berbual-bual..agar dia tidak sedih kerana kehilangan kawan2nya.
                                          Ini ros si cantik ' sekuntum mawar merah'..kenangan percutian di kaki kinabalu dan lambang persahabatan aku dengan 'Som dan Za'..som kau masih ingat aku kan peminat syeikh Masyari Rashid Al-Afaasi...Ros ini juga masih bertahan..
                                      Nah...lihat lah tanah yg.perlu ditabur atas tapak semaian bunga-bunga aku.
                                          Bunga kertas pink itu tak sempat di pindahkan..kena lanyak gitu aje..
apa nak buat jang.
                                        Dari dalam rumah ku perhatikan bunga-bunga aku lenyap begitu saja.Ada sebak di hati ku..demam aku mengenangnya..Tapi perubahan ini perlu.
                                        Beginilah keadaan tapak tu selepas diratakan.Rumah jiran aku tu, aku sedih juga melihatnya, dulu tak ketara kerana ada pagar antara kami dan bunga-bunga ros aku menghiasi sempadan kami..tapi sekarang pemandangannya, beginilah ..dalam hati ku terdetik, kalau aku seorang jutawan..aku dirikan sebuah rumah baru untuk mereka sekeluarga...tapi..apa nak kata..nantilah Insyallah...tiada yg.mustahil bila di izinkan Allah yg melihat hati nurani ku..betul kan 'Ir'...mesti kau gelak bila aku kata begini depan mu..kenapa?...kau selalu tak percaya aku..'pesoyo kau maku ' ir..
Ok..lah..ini saja album aku tentang rose-rose aku tu..nanti member2 dari Melaka datang..call ye..Norly, kak Ani, Mimi,Ratnah, kar Roy...dan..sahabat aku...Aku sayang kamu.Semoga bertemu lagi.

3 comments:

Irfa1810 said...

ermmm.. klu sedih2 tu, jgn la emosi terlampau.. ingat sja la.. Allah tidak mengambil sesuatu yg kita sayang kecuali menggantkannya dgn yg lebih baik!.. =)

Bintang Hati said...

La tahzan mak cik..hehe..lawa bana bangan bunga makcik ne tau....;)

Puteri Purnama said...

Bintang hati, he hehe..kaulah bintang hatiku..bunga2 tu tinggal sejarah, tengah disemai semula..entah hidup entah tidak..miming kata, aku tak boleh sedih,nanti Allah ganti dgn yg.lebih baik. mudah mudahanlah bunga2 baru semai tu hidup..doakan bersama ye..