Saturday, May 7, 2011

Bukan Ikatan Persahabatan, kalau tak di timpa Ujian.Ini Benar.

Aku tersentuh dengan kisah remaja ku saat bersahabat selalu sangat di uji Allah.
Bayangkan saat usia remaja, dan saling bergantung dengan sahabat, yang kita kata itulah sahabat..tapi akhirnya 'dia' menyinggung perasaan kita..atau melukai perasaan kita..macam2..
Dulu masa di MGHS aku kena juga..masa di tingkatan 6, di MAP..aku kena juga..kisah tu manis sekali..
Aku ada sahabat kami bertiga..aku. Lin, dan Tim..hari hari kami sangat gembira dan dapat belajar bersama2.
Tapi saat menempuhi peperiksaan STPM, Tim buat grup baru berdua sahaja dengan geng aku dari sabah (pelajar lelaki)..tinggal aku berdua dengan Lin,..tiba-tiba aku rasa kehilangan ikatan persahabatan dengan Tim.
Lin pula sejak ayahnya meninggal dunia, dia menjadi murung dan mula menjauhi aku..
saat itu aku cuma ingin fokus dengan STPM yg.bakal menjelma.
Aku tak layan situasi itu, sebab aku masih ada sahabat yg lain, tentunya Pouline , Anne dan Arby..selebihnya, ada Razak, Kassim dan yg.lain..aku ada study grup aku sendiri..so. apa masalah dengan sahabat aku Tim dan Lin, kenapa pula aku kata mereka ni sahabat aku, sedangkan aku ada lagi rangkaian sahabat yg.lain?..

Nah itulah maknanya 'sahabat yg.tercipta dari ikatan sehaluan, kemesraan, kasih sayang dan kekitaan..'
meski aku ramai kawan dan sahabat, tetapi Lin dan Tim sangat istemewa di hati ku.Kami seperti adik beradik..kalau mereka balik kampung aku akan sunyi dan aku rindu mereka.

Tapi apa bila Tim..berdampingan dengan 'Dia', aku rasa ikatan persahabatan kami menjadi longgar..apa tidaknya, bila aku dan Lin ajak Tim jalan2..'evening walk', kata orang, dia akan jawab, abang tunggu dia..itulah alasannya selalu.
Akhirnya, aku biarkan situasi itu, dan aku bawa diri aku ke haluan sendiri2.

Saat aku sedih di kala itu aku sealu nyanyikan lagu2  rangkaian Camelia oleh Abiet G Ade dan lagu.ini,
aku tak tahu lagu siapa ni, tapi seni katanya begini " kerap kali ku lihat  kau berjalan, di samping dia yg.baru kau  puja,..." macam tulah liriknya. Aku nyanyikan dengan penuh perasaan..apa lagi one day, Tim nangis2 jumpa aku dan tanya aku kenapa aku buat dia macam tu?..aku tak tahu apa dia cakap..
aku tak buat apa apa pun pada dia..
Masa berlalu,exam semakin dekat, aku selesaikan masalah aku, Tim dan Lin..

Aku terus terang sahaja kata.."aku cemburu Tim lebihkan abang patner barunya..dari pada aku dan Lin",
aku nyanyikan lagu tu memang khusus untuknya.. so Tim nangis teruk..aku pujuk lah dia and last2 kami baik semula dan exam pun datang lah, lepas exam kami pun kemas barang dan tinggal kan asrama Tanah Putih itu dengan seribu kenangan yang tidak akan berulang.  Saat ini aku rindu situasi itu.
Dan vedio di atas khusus utk Restu puteri yang Ayu..

No comments: