Thursday, November 8, 2012

Tong Hitam inI, Apa isi nYe?


Hari ini khamis 8 november 2012.

Acara majlis di sekolah selesai sekitar jam 12.40 tengahari. 
Aku bergegas balik kerana ada benda aku tak sabar nak tengok.

 Jom tengok sama sama.












proses buang kulit, telangkupkan dalam besen yg penuh air,

Lihat dah bersih.

proses buang akar, potong dgn pisau, taugeh yg tumbuh atas dawai  jaring penghalang nyamuk.yg.telah dibentuk bulat ikut saiz lebar tong tempat nak menyemai.

Akar terlekat atas dawai jaring nyamuk.

Akar yg terlekat atas alas kain @ tuala berfungsi sebagai perangkap air

Hasil yg.telah dibersihkan.

Dapat banyak ni.Masa rendam cuma 200g, kacang hijau.

belahan buluh sebagai lantai untuk menghamparkan kacang hijau yg telah direndam.

Letak atas pasu, macam ni. Lepas tu pasu ni letak dalam tong hitam ni.Fungsi pasu sebagai tiang hamparan agar tidak mencecah air yg bertakung didasar tong.

Lapiskan belahan buluh dgn tuala yg dipotong bulat beberapa lapis, kemudian lapiskan lagi dgn jaring nyamuk , taburkan kacang atas jaring nyamuk.siram dan tutup tong. siram pagi dan petang.
Hasil yg saya dapat di atas, mula rendam kacang hijau jam 4 petang ahad.Pagi hari isnin tabur atas tapak semaian dalam tong hitam.Hari ini khamis jam 2,50 tengahari dapat dituai.Tapi abang kata terlebih hari.

Utk.lebih jelas.
Lihat di vedio ini.


Ini lagi mudah.

Ok lah..jangan beli taugeh, buat sendiri terjamin kebersihannya.Sebelum rendam kacang hijau, cuci berkali2. sampai airnya tidak kelihatan keruh.  Saya guna kaedah vedio yg pertama.
Assalammualaikum.

18 comments:

smRose said...

best ni, boleh cuba, banyak hasilnya tu, boleh buat kenduri

suka suka said...

salam..ingatkan ternak sesuatu... alhamdulillah jadi togeh nya ya.. terima kasih puteri atas perkongsian ini

ummuaidan said...

salam kak..bagus keadah nie...byk tul hasil.sehat2 pulak t..boleh jual dah tuh hehehe...kalau sy dah tak berabis makan ..buah kue tiaw lah kak byk2..

Puteri Purnama said...

salam Rose,
hehehe, dah dapat cara tu, kalau kenduri jangan beli, buat sendiri ya.Buat sikit2 dulu, bila dah mahir baru buat banyak.TQ.

Puteri Purnama said...

Sama sama k mar.Mari buat ramai2.seronok sangat tau..paling best tu masa keluarkan dari tong tu.Betul betul ada rasa sesuatu 'kekuasaan Allah'.eee nak buat lagi.

Puteri Purnama said...

salam dik,

memang tak habis makan pun.itu sekadar buat percubaan, sangat bagus rasanya.Ummi buatlah suku cawan ke..
Tuala tebal yg dah tak digunakan tu..bersihkan tabur atas tu je, simpan tempat bertutup rapat.Selamat mencuba.Nanti boleh jual kat jiran2 difiji tu kan..hehehe.tq.

mat jon said...

macam-macam kaedah nak buat taugeh ye.. yang ni pun salah satu proses yang elok dan bersih..terima kasih berkongsi maklumat

JaSSNaNi said...

wahhh.. best ni.. thanks for sharing.. nak gak test wat camni.. :) banyak dapat tu.. makan tak abis..

Irfa1810 said...

plg rmh nnt... nak mkn sayur bnyk2.. sayur kat jitra mahal la.. huhuhu.. yumyum...

ayut said...

wah...best ye kak...senang jgk tu nnt nk buang akakr gan kulit itam tu..mnarik ni....

ejaMaria said...

wahhh... banyaknya... kita buat sikit je... guna balang... kacang pun guna segengam je... hasil dia dapat la semangkuk untuk sekali masak... :)

Puteri Purnama said...

Sama sama Mat jon, Nani, Ayut n Maria. Senangkan cara ni.Mari cuba buat ramai2, nanti kongsikan gambarnya.Ikut cara yg di vedio no.2.Senang tu, kalau tak ada guni, boleh guna tuala lama jenis yg tebal.
Tq.

Iskandar Ab Rashid said...

Wah, cuti sekolah, pulang dari melancong, boleh buka kedai terpanyaki ni. Kaedah yang Puteri Purnama guna seakan akan sama dengan yang pernah nyonya taugeh yang saya pernah lihat di zaman kanak-kanak dulu. Dia gunakan yang ditebuk dan untuk perap air digunakan guni. Zaman dulu, dentist buka bisnes di ruang tamu rumah mak. Mak dentist btersebut niaga taugeh. Selepas gusi disuntik, tunggu rasa kebas, nyonya bagi crash course cara buat taugeh. Dia upset sebab anak dia minat jadi goktor gigi, bukan peniaga taugeh. :)

shameel Iskandar said...

Terima kasih atas perkongsian... Rupa2nya mcm ni cara tanam kacang hijau... boleh cuba nnt..

Puteri Purnama said...

hehehe nak jual taugeh lah pulak, cuma suka suka je tu, nak cuba semua benda, jauh disudut hati masih teringin nak buat sabun sendiri.
Terimakasih sudi tengok isi tong hitam tu.hehehe.

Puteri Purnama said...

Iya saya pun first time,cuba cara ni selalu saya buat sikit2 je..tapi leceh..hasil tak seberapa.Cuba cara ni, baru puas hati dan bersih.

Cikgu Tinie said...

Assalamualaikum ummi...^_^
wah...mmg hebatlah ummi, kreatif dpt hasil yg sgt lumayan tu..hehe..xpayah p pasar beli..nak cuba la jg..ngee...

Nudabuffy said...

Sukanya... tak payah sibuk nak buang ekor dia.. memang praktikal untuk kenduri kendara...