Monday, June 13, 2011

Hampa Lagi!!

Sepanjang cuti sekolah selama 14 hari, aku sentiasa rasa dalam penantian.
Apa yg.aku nanti?
Aku menanti bunga cempaka dari Kelantan.
27 Mei jumaat,hari terakhir sekolah di penggal itu.Member dari kelantan balik kampung cuti bersama keluarga di kelantan.Terlalu nak kan bunga cempaka, aku prin gambar bunga tu, aku bagi duit RM100.00, minta tolong dia belikan di sana, kalau perlu bayar tambang bagasinya, aku sedia, sebagai modal beli dan pendahuluan tambang kapal terbang, aku bagilah seratus ringgit.

Hari ini sekolah bermula untuk penggal ini, sesi petang bermula, aku tunggu member tu dengan senyum yg tak putus2 menguntum seawal pagi isnin, hari ini.
.jam 12.30 kami pun bertemu..Ohh hampanya!!
Bunga tu tak dapat di belinya.

Katanya ada saudaranya menanam bunga yg sama, dan dapatkan bibitnya yg.banyak dijual di Pasar Pagi/setiap Hari Ahad di K.Baru, tapi dia datang jam 11.00 pagi agar senang parking..tapi orang jual bunga tu dah balik.Tak dapatlah beli bunga tu.
Dia kembalikan duit seratus ringgit aku tu dengan gambar bunga..yg.ku titipkan pd.nya 14 hari yg.lalu.
Berair mata hatiku, tapi tak tumpah di mata lihatku.Ada kehampaan yg.dalam.

Tak apalah, mungkin aku akan dapat bunga tu..kiriman sesorang yg.istemewa, manalah tahu..
Aku tunggu saat bunga itu jadi hiasan taman memoriku.  Seperti sejarah Limau Purut pemberian ayah mertuaku.
kini limau purut itu hidup subur di belakang tembok  kamar tidurku..Pokok itu menjadi sumber jiran2 ku apa bila ada yg.berhajat nak buat tom yam, atau nak berubat menggunakan buahnya,,sesiapapun boleh ambil sebagai amal sedekah..pemberian aruah ayah mertuaku dan kenanganku, untuk suatu tempoh yg.panjang.

Cempaka oh cempaka, andai aku bisa memilikimu..suburlah kau menghuni sudut perkarangan desaku.Ku tunggu saat itu.

Untuk menghilangkan sebak hati dan rasa hampa, ku ajak miming, Restu, Irfan Junior dan Anakanda Azie ke Kota Kinabalu, tentu tujuannya membeli keperluan Amira untuk persediaan balik ke IPDA.
Lepas membeli di wisma, kami jalan2 dan makan nasi padang di tempat ini.
Belanja anak2 kesayangan aku ni makan, entah apa2 je lah lauknya..yg penting kami dapat bersama mengukir dan menambah koleksi memori ini.

Best dapat bersama Azie..seperti yg.ku harapkan..ada hibur di hatiku.
Ku kongsikan gambar yg sempat kami abadikan bersama.






                                           







Untuk Miming, selamat belajar dengan tenang bila sampai IPDA nanti. Untuk Azie, bicara yg sempat kita bualkan,merupakan kuliah percuma, tapi cukup untuk ku nyatakan..kehadiranmu menemani insan kesayanganku, sangat2 ku hargai...hanya doa semoga Allah permudahkan segala urusanmu dan berkat hidup kita semua di dunia dan akhirat di sisi NYA.
Nikmati lagu ini, untukmu 'Bintang Hatiku'


2 comments:

Bintang Hati said...

tQ for everything mkcik!!!
luv u always....segala nasihat yg makcik beri insyaAllah menjadi bekalan menghadapi hari2 yg mendatang dengan bertemankan pelbagai ragam manusia di sekeliling....
Nanti next tym kalau pjg umur dan dberi kesempatan..kita pi jln2 lg ar...;)

Puteri Purnama said...

Insyallah.Hari ini pun kau akan balik kan.Jaga diri k.Sayang selalu.