Monday, December 19, 2011

Saat Hujan Turun.

19 Disember hari isnin yg.tenang.
Sepanjang malam tadi hujan tak henti2 mencurahkan air dari langit.Alhamdulillah.
Setiap kali hujung tahun, hujan mencurah dari langit..ada banjir dimana2.

Kenapa agaknya??..
Dalam senyap dalam diri ku mengikut logika akal fikirku, ini sedikit sebabnya...sebab lain ada beribu2 lagi.Hanya Allah yg.tahu.

Sebab satu, hujan turun mencurah di hujung tahun:-
1.Perarakan menyembah selain dari Allah berlangsung secara terang-terangan dan besar besaran..penyembelihan haiwan haram tentunya tidak terelak secara besar -besaran.  Tentunya saat ini bumi akan di simbahi darah kotor haiwan ini.Apa yg.lebih sesuai membersihkan bumi selepas dikotori oleh semua jenis najis di dunia ini selama peredaran bumi 12 bulan?..Jawapannya hanya air menjadi alat yg boleh membersihkan semua kotoran ini.Bayangkan kalau ada najis kucing di dalam rumah kita, kita akan gunakan air untuk membersihkannya..nah beginilah caranya..bagaimana air menjadi nikmat utk.manusia selain utk.kehidupan tetapi menjadi alat untuk membersihkan segala kotoran."lalu nikmat Tuhan yang manakah yg.kamu dustakan?, Kenapa kamu menyembah syaitan?"

2.Hujan turun mencurah di hujung tahun, saat ini cuti untuk pelajar sekolah dan untuk aku seorang guru.
Bila cuti tiba, apa aku buat?..sebahagiannya adalah berbudi pd.tanah.Hanya beberapa minggu aku menyemai benih-benih sayur daun..menjaga bunga2 mawarku..inilah hasilnya.Terhibur sungguh hatiku melihat usaha dan penat lelah anak2 yg.membantu aku mengemburkan tanah.

Ku abadikan potret kenangan ini.Benih sayur ini ku perolehi dari sahabat blogku dari blog"
Tanam Sendiri ...Grow Your Own."Banyak panduan diberinya, dan ku ikut..hasilnya menyeronokkan di samping indahnya bunga2 mawarku.INIlah gambar itu.


 Titisan air hujan membentuk manik2 bulat dikelopak mawar merah,menghasilkan gubahan alam semula jadi ciptaan yang Maha Perkasa..subahanallah.

                                        gambar atas dan dibawah ini hasil semaian bibit bunga ku, yang hidup subur saat hujan mula mencurah diawal november..terlebih daunnya dari bunga.Mawarku pula kehilangan banyak daun.
                                            Cantikan bunga butang ini..ia bunga yg.tahan lama..bila bertukar warna..menjadi coklat dan putih, boleh ditanam semula..bunga itu berkitar lagi.
                                          Bawah ini pokok bunga mata hari yg.ku tanam bersama2 dgn pokok bunga cempaka..ku harap ia akan berbunga..meski hujan Disember ini sentiasa mencabar pertumbuhan nya.
Salam untuk En.Iskandar yg.sudi mengirimkan aku benih bunga mata hari ini dan benih sayur itu.
Assalammualaikum.




2 comments:

Iskandar Ab. Rashid said...

Walaikum salam. :)

fajar said...

pak boleh minta benih dan tanaman bunganya dong, kirimkan ke LEMBAGA PENDIDIKAN NASIONAL I, Jln. Raya Hankam Bojong Nangka II/38 Pndok Melati Bekasi. Pak Fajar